vaccinering

 

Läkemedelsverket har efter bedömning av nya data från vaccination av barn under tre år samt värdering av tillgängliga biverkningsrapporter beslutat rekommendera vaccination av alla barn i åldersgruppen 6 månader till 3 år.

Hittills har endast barn som tillhör någon riskgrupp i åldrarna 6 månader till 3 år, rekommenderats vaccination mot den nya influensan, A(H1N1). Efter utredning rekommenderas nu att även friska barn i dessa åldersgrupper vaccineras. Samråd har skett med Socialstyrelsen.

I bedömningen ingår nya immunologiska data och säkerhetsdata från en studie på 51 barn som fått en första dos vaccin (halv vuxendos). Liksom i andra åldersgrupper är immunsvaret mycket bra och biverkningsprofilen liknar den som ses i studier av äldre barn. Knappt 30% av barnen i studien reagerade med feber, men inget barn hade över 39°C. Inga allvarliga biverkningar rapporterades


Kommentarer
Postat av: Vanja

Precis... läste det jag med! Så jag tänker vaccinera min Victor som är 10 månader...snart elva. Så är vi i hela familjen vaccinerade!

2009-11-12 @ 19:15:25
Postat av: Anonym

ja precis ja hörde ne precis på nyheterna, lite komiskt för jag frågade annamärta eller va hon nu heter i dag när vi va ner och vaccinera oss.

2009-11-12 @ 22:22:28
URL: http://emmaochviktor.blogg.se/
Postat av: Sockenvägens Söta

Ha, ha nya rapporter hit och dit, klart som fan att staten/läkemedelsverket måste gå på sin linje de får inte vackla, men när man ser vad som skrivs om just det vaccin som finns i sverie i övrig press i europa/usa, så stenvägrar jag att ge min tjej. Speciellt när det finns andra mer beprövade vaccin... min goa vän och hela hennes familj har haft svininfluensa å de sa dessutom att den itne var värre än en vanlig förkylning, dock fick de som vanligt åka akut på nus med den minsta för astmans skull, men som sagt det gör de vid alla förkylningar... Men så fort bebis är ute så ska jag ta vaccin om det ännu är aktuellt å så ska jag tvinga gubben å ta, men detta är jätte svårt å alla måste göra det som är rätt för just DEM utifrån just deras livssituation osv. Stor kram å en trevlig helg passar jag på att önska!

2009-11-13 @ 07:50:39
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: madelen

Vanja- de tänker ja med göra me min lilla grabb i veckan,min stora få ju oxå förhoppningsvis vaccinera sej i veckan :)

2009-11-13 @ 19:46:38
URL: http://maddeochpojkarna.blogg.se/
Postat av: Emma

haha nä ja ha inte lärt mej än, få för mej att d är ullamärta men visst äre annamärta? Jo ja tänkte vaccinera han, känns säkrast så. Man ha ju hört så mycke om d där nu. Å dom kunde få feber om man vaccinera dom men ja tar hellre d än att han kanske blir jätte sjuk å man måste ligga inne på sjukhus å allt.

2009-11-13 @ 20:18:38
URL: http://emmaochviktor.blogg.se/
Postat av: Vanja

Ja då har man ju gjort det man kan då iaf. Jag var på 7kan igår å skull vaccinera han, men det gick inte än? Till veckan sa de.. får testa då igen. Nu blev han ju rejält förkyld igår för första gången typ. Men så länge de inte har feber så går det vaccinera..Trevlig Helg!

2009-11-14 @ 06:31:08
Postat av: Sockenvägens Söta

Morron! låter bra det att sonen får bestämma, för julen är verkligen barnens högtid som du skriver, finns det något charmigre än en julgran med massor av hemmagjort pyssel och liksom överpyntad nertill dit de nått och kal nästan upptill?! Vinner hästlängder över hemska vita stylade granar ryser eller andra "perfekta" granar :-) Hoppas ni haft en mysig helg! Kram

2009-11-15 @ 08:26:56
URL: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0